Szkoła Podstawowa im. Władysława Beliny - Prażmowskiego w Zahutyniu

Artykulacja głoski - K-G

K

Informacja dla rodziców:

SPÓŁGŁOSKA TYLNOJĘZYKOWA, ZWARTO-WYBUCHOWA, USTNA, BEZDŹWIĘCZNA. 

OPIS ARTYKULACJI:

Informacja dla rodziców:

PODCZAS ARTYKULACJI GŁOSKI „K”:

tylna część języka unosi się do podniebienia miękkiego. Zwarcie powstaje między środkową częścią języka a tylną częścią podniebienia twardego. Żuchwa jest opuszczona, wargi rozchylone.

Głoska "k" pojawia się w 1-2 roku życia. Najczęściej spotykane odstępstwo to zupełny brak głoski oraz zmiana głoski "k" na "t".



 OKRES PRZYGOTOWAWCZY:

1. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne

Ćwiczenia z lusterkiem

- Przyjrzyj się sobie; zrób minkę, jestem zły, jest mi wesoło, jest mi smutno.
- Wysuwanie i chowanie języka (usta szeroko otwarte) .
- Kląskanie językiem.
- Opieranie języka o dolne zęby, unoszenie środka języka do podniebienia miękkiego i twardego.
- Podwijanie języka.
- Ssanie cukierka.
- Mlaskanie środkiem języka, przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach.

2. Ćwiczenia oddechowe

- Odtajanie zamarzniętej szyby - chuchanie (długie) .
- Chuchanie na ręce, bo zmarzły.
- Zabawa w pociąg - lokomotywa sapie.
- Naśladowanie odgłosów zwierząt, (np. przeciąganie dźwięku muuuu, kilkakrotne powtórzenie ko-ko-ko-ko) .
- Naśladowanie śmiechu różnych ludzi np. he, he, he, he, (staruszki); ha, ha, ha, ha, (kobiety) ; ho, ho, ho, ho, (mężczyzny) ; hi, hi, hi, hi, (dziewczynki) .

 

 

Ćwiczenia utrwalające prawidłową wymowę głoski K:

 

1. Utrwalamy głoskę [k] w sylabach:

ka,ko,ku, ak, ok, ik, yk

aka, oko, uku, ako, aku, oka, oku,

uka, uko, ika, iku, iko, yku, yko, yka.

 

1.     Utrwalamy głoskę [k] w wyrazach:

    -w nagłosie:

kapa, kanapa, kawa, kasa, kabel, kamień, kalosze, koc, koń, kosa, koza, kolej, komin, kowal, kolacja, kopalnia, kolonia, korale, koszula, kefir, kęs, kępa, kula, kura, kuźnia, kuchnia

-w śródgłosie:

bajka, balkon, foka, jajko, lalka, ławka, mleko, oko, okno, piłka, pokój, pułapka, ukłon, puka, pakuje

         -w wygłosie:

bak, bałwanek, lejek, lek, lok, mak, niemowlak, obok, ołówek, pająk, palnik, pilnik, pyłek, wek, wnuk

        -występującą dwukrotnie:

kajak, kakao, kalka, kawka, kamionka, kamyk, kanapka, klamka, klepka, kminek, kok, kolanko, kolebka, kolejka, konewka, konik, kubek, kujawiak, lekko, pakunek

 

2.     Utrwalamy głoskę [k] w zestawieniach dwuwyrazowych:

bok konia, obok kamienia, pyłek konwalii,

kulawy koń, koło kamienia, kula kowala, komin kopalni, kulawa koza,

kilka pakunków, kolebka komików, kłak konika

 

3.     Utrwalamy głoskę [k] w zdaniach:

Kukułka w kółka kuka.

Kamil kupił kabel.

Kowboj klepie konia.

Kino klubowe jest koło kolumny.

W pokoju jest kanapa.

W pokoju jest kanapa.

W kabinie kąpielowej pękł kafelek

 

4.     Materiał do ćwiczeń głoski [k], w których występują głoski detalizowane oraz [r]

 

kabanos, kaczor, kamera, kara, karmel, karp, kura, akacja, beksa, cyrk, laska, sarenka, sroka, szynka, berek, boczek, burak, cukierek, serek, sernik, sok, sznurek, kaczka, kamizelka, kanarek, klocek, kluczyk, korek, kreska, krówka,

 

karabin Karola, kościół katedralny, kosz kuzyna, kolacja kolarza, kulawy osiołek, kosz kanapek, klub lalek, klasa dziewczynek, kara nauczycielek, kolorowy obrazek, kubek kefiru, bek kozy, pazurek kanarka, kawałek kury, skok konia, zamek króla, kołyska niemowlaka, kark krówki, karmnik królika,

 

Mechanik wykrył defekt silnika.

Jacek wykpił Jurka.

Sarenka skryła się w lesie.

Łukasz czeka na koniec lekcji.

Kawa z mlekiem jest moim przysmakiem.

Kukułka ciągle kuka. Kamil kupił kolorowy koc.

Kasia kołysze lalkę w kołysce.

 

5.     Materiał do ćwiczeń rozróżniających głoski [k] i [t] – (dopiero teraz włączamy głoskę [t])

 

kaptur, kapusta, apteka, butelka, siatka, kostka, kartka, kurtka, truskawka, klamka, kotek, kwiaty, lotka, płotek, motylek, nitka, atakuje, dotyka, plotkuje,

 

konie-tonie, kania-tania, Kuba-tuba, kuli-tuli, kaczka-taczka, korba-torba, kura-tura, ten kawał, ta kanapa, tania kawa, tata kowala, tu kolumna, telefon kolejowy, tył konia, tajny klub, tona kawy, tani keks, trener kolarzy, tajna komisja,

 

Kobieta dotyka aktówki.

Ptak atakuje motyla.

Kotek pije mleko.

W klatce jest kanarek.

Matka tka makatkę dla Natki.

Tatko tynkuję aptekę.

Kot wykopał dołek w piasku.

Altanka jest pełna kwiatków.

Katarzyna jest plotkarką.

Kotek Tolka wyskoczył na stołek.

 

6.     Zagadki

Jestem biała, szara, ruda albo czarna. Niosę smaczne jaja, lubię dziobać ziarna.

Choć go nikt nie uczył, bardzo ładnie mruczy. Pośród nocnej ciszy poluje na myszy.

Ten biały napój daję nam zdrowie. Nie możesz zgadnąć? Kotek ci powie...

Łatwo mnie poznacie, gdy wspomnicie bajkę. Chodziłem tam w butach
i paliłem fajkę.

 

 

Ćwiczenia utrwalające prawidłową wymowę głoski [ki]

 

 

1.     Utrwalamy głoskę [k’] w sylabach:

kia, kio, kiu, kie, aki, uki, eki, yki, oki, ki

akia, okio, ukiu, akio, akiu, okia, okiu,

ukia, ukio, ikiu, ykio, ykia.

 

2.     Utrwalamy głoskę [k’] w wyrazach:

-w nagłosie:

kieliszek, kielnia, kiełbasa, kiermasz, kierowca, kierownik, kierunek, kieszeń, kij, kilof, kineskop, kino, kiosk, kiszony,

-w śródgłosie:

Ankieta, bankier, brykiet, bukiet, cukierki, kobieta, kukiełka, lakier, likier, mankiet, okienko, orkiestra, paznokcie, rakieta, sukienka,

 

3.     Utrwalamy głoskę [k’] w zestawieniach dwuwyrazowych:

bankiet bankierów, szerokie sukienki, lakierowany paznokieć, słodkie cukierki, cienkie kiełbaski, kiepski bukiet, makieta kiosku, kieszonkowa ekierka,

 

 

G

Informacja dla rodziców:

SPÓŁGŁOSKA TYLNOJĘZYKOWA, ZWARTO-WYBUCHOWA, USTNA, DŹWIĘCZNA. 

 

 

Ćwiczenia utrwalające prawidłową wymowę głoski G

 

1.     Utrwalamy głoskę [g] w sylabach:

ga, go, gu,

aga, ogo, ugu, ago, agu, oga, ogu,

uga, ugo, iga, igu, igo, ygu, ygo, yga.

 

2.     Utrwalamy głoskę [g] w wyrazach:

-w nagłosie:

gapa, ganek, garnek, gazeta, gorący, gołąbek, góra, gumka, guzik, gęś, gąbka, gama, gmina, głowa, golf, gubi, gumowy, goły,

-w śródgłosie:

bagno, bogowie, flaga, igła, noga, mgła, ogon, papuga, poligon, toga, ulga, uwaga, waga, biega, pomaga, uboga, wagon,

- występującą dwukrotnie:

gałgan, Głogów, gongowy,

 

3.     Utrwalamy głoskę [g] w zestawieniach dwuwyrazowych:

kogel - mogel, gliniana gleba, główny gajowy, głowa gołębia, uboga gmina, wilgotna nogawka, garnek grochu, gruba igła, wagon węgla, gęsta mgła, gorący garnek, gorączka Grzesia,

 

4.     Utrwalamy głoskę [g] w zdaniach:

Gaweł goni Jagnę po bagnie.

Waga wymaga uwagi.

Aga gotuje leguminę.

Bogna pielęgnuje jagnię.

Wygoiła się noga papugi.

 

5.     Materiał do ćwiczeń rozróżniających głoski [g] i [d]

 

gęby-dęby, goły-doły, gaj-daj, dwa gołębie, gumowa drabina, dom gajowego, dawne gminy, gotowana dynia, główne danie, dawne gale,

 

Bogdan, gady, godło, gondola, jagoda, Magda, migdał, pogoda, wygoda, głodna,

 

Długie są gawędy gaduły.

Bogdan odgadł zagadkę.

Od tygodnia w Gdyni jest ładna pogoda.

To gondola wygląda na wygodną.

Gosia ma domek dla lalek.

Magdę boli gardło.

 

6.     Zagadki

Gdy do szycia mam siada, do uszka jej nitkę wkłada.

W głębi ziemi ukryty. Przez górnika wydobyty, daje ciepło moc i światło,
a nazwę – odgadniesz łatwo.

W każdej wsi jest taki budzik, który co dzień budzi ludzi. Budzik chodzi, łapką grzebie. Choć nie czesze się , ma grzebień...

 

 

Ćwiczenia utrwalające prawidłową wymowę głoski [gi]         

 

 

1.     Utrwalamy głoskę [g’] w sylabach:

gia, gio, giu, gie, agi, ugi, egi, ygi, ogi,

agia, ogio, ugiu, agio, agiu, ogia, ogiu,

ugia, ugio, igiu, ygio, ygia.

 

2.     Utrwalamy głoskę [g’] w wyrazach:

-w nagłosie:

Gienka, giełda, gierki, giermek, gigant, gil, gilotyna, gimnastyka, gips, gitara

-w śródgłosie:

angina, bagienko, biologia, bagietka, bogini, cegiełka, figiel, higiena, igiełka, magia, nogi, ogień, ogień, szwagier, węgiel, żagiel, zgięty.

 

3.     Utrwalamy głoskę [g’] w zestawieniach dwuwyrazowych:

 

nagie nogi, igiełka Gieni, zgiełk giełdy, wygięty żagiel, nagietki szwagierki, 

 

Ćwiczenia podsumowujące                                                        

 

Dwuwiersze

Raz gawędził groch z kapustą.
- Groch z kapustą - w głowie pusto.

Gdy gagatek hałas czyni,
- Ciszej – woła gospodyni.

W tym garnuszku, tym glinianym
suche kwiaty układamy.

Gruby grubas w kuchni siedzi
i wyjada beczkę śledzi.

Gramatyka, gramatyka!
Czy to fika? Czy to pstryka?

Wicher w polu goni, gna,
głośno gwiżdże, cicho gra.

Chytry lis za gąską gonił,
ale Burek go przegonił.

Piosenka "Podwórkowe hałasy"

Kukułka kuka ku-ku-ku-ku-ku-ku,
gołąbek grucha gruchu-gruchu-gruchu.
Kura gdacze ko-ko-ko;
Heniu woła ho-ho-ho.
Kaczka i indyk uciekają tu.

Świnka w kałuży robi chrum, chrum, chrum, chrum,
kogut, perliczka robią hałas, szum, szum.
Kotek goni wróbelka,
Hania chciała grać w berka.
Krówka i konik też mieszkają tu.

 

 

 

 

Opracowano na podstawie:

 Jagoda Cieszyńska „Metody wywoływania głosek”

Genowefa Demel „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”.